"Tehetségközelben"-komplex tehetséggondozó programok támogatása
Pályázati azonosító: NTP-TEHETSEG-23-0143
Támogatási időszak: 2023. szeptember 1. - 2024. augusztus 31.
Robot-kódoló és Zengő-Bongó kalandok a Tokaji Gyermekkert Óvodában
A „Robot-kódoló” kalandok pályázati program célul tűzte ki a tehetséges gyermekek magas szintű fejlesztését. Logikai-matematikai tehetségterületen, olyan innovációkat valósítottunk meg, amely lépést tart a mai digitális világ és online felületek kínálta lehetőségek fejlődésével. Korszerű technológiával a digitális oktatást bontakoztattuk ki változatos informatikai eszközök használatával. A program célja volt továbbá az elemi számolási képesség, aritmetikai műveletek végzésén felül a gondolkodás, a logikai területek, az orientációs képességek, a térbeli és időbeli relációk fejlődésének elősegítése. A társasjáték és applikáció használatával a gyerekek már óvodás kortól megkezdhették az ismerkedést a kódolás és az algoritmikus gondolkodás alapjaival. Az infokommunikációs technológia használatával a gyerekek informatikai kompetenciájuk bontakozott ki, motivációjuk fokozódott, élményekkel teli tevékenységekkel fejlődött az intellektuális képességük. Új területként jelent meg a robotika, amelynek bevezetésével a gyerekek nemcsak helyhez kötött számítástechnikai tevékenységet folytathattak, hanem a Bee-Bot robotméhecske mozgását is figyelemmel kísérhették. Megtanulták a parancssorok létrehozását, illetve több lépésre előre gondolkodást a feladatok végzésénél. A pályázati munka végére a gyermekek óriási fejlődésen mentek keresztül. Az informatikai eszközöket magabiztosan használták, fejlődött divergens és konvergens gondolkodásuk, ok-okozati összefüggéseket fedeztek fel, kibontakoztathatták kreativitásukat. Polgár Judit nevéhez kötődő Sakkjátszótér program is része volt a műhelymunkának, amely gyermek közeli, óvodás korosztály játékos igényeihez illeszkedik. Játszva tanulhatták meg a sakk lépéseit és sajátították el a szabályokat.
A „Zengő-bongó kalandok” program célja volt, a gyermekek ritmusérzékük, zenei hallásuk, énekhangjuk, zenei memóriájuk és mozgásuk fejlesztése, ezen felül lehetőséget biztosítottunk a zene megszólaltatásához szükséges hangszerek megismerésére, használatuk elsajátítására. A nyertes pályázat révén a zenei tehetségműhely eszköztárát is sikerült színesíteni, és új hangszerekkel bővíteni. Ennek segítségével beszerzésre került Classroom cajon szett, Mini trankdrum, nyelvdob, hordozható bluetooth hangszóró, amely új lehetőséget nyitott a zenei tehetségműhely tevékenységeinek bővítéséhez. A különböző dobok használatának bevezetésével gyermekek sokoldalú fejlesztése valósult meg. A dobolás lehetővé tette, a koncentráció és memória fejlesztését, hiszen egyszerre kell figyelni a ritmusra, tempóra, a dinamikára, koordinálni kell a végtagok mozgását, ezáltal egyszerre fejleszti mindkét agyféltekét, így fejlődtek a gyermek matematikai-logikai képességei is, fejlesztette a motoros képességeket és a koordinációt. A tehetségígéretek a műhelyben elsajátították ezen ütős hangszerek helyes használatát, az ütés technikáit, mely változatos formában jelent meg, hiszen a különböző dob fajták megszólaltatása másféle érzelmi hatást vált ki a gyermekekből. Javította a szociális készségeket, az együtt zenélés során, növelte a gyermekek önbizalmát. A zenei improvizáció során megmutatkozott a gyermekek kreativitása, így a dobolás során létrehozhatták saját, egyedi ritmusukat, dallamukat.
Intézményünk műhelyei a helyi általános iskolával és gimnáziummal jó kapcsolatot ápol. Tokaj és Térsége Tehetségsegítő Tanács (TTTST) konferenciáján beszámoltunk a pályázat részleteiről a tehetségműhelyek innovációjáról. Az óvodásaink rendszeresen fellépnek ezen a rendezvényen.
Minden évben, lehetőségeinkhez mérten, gazdagító programokkal színesítjük a műhelyek hétköznapjait. Az Észforgató tehetségműhely az általános iskolában tartott robotika szakkört tekintette meg, a Pacsirta zenei tehetségműhely a helyi művészeti iskola zenei előadásán vett részt. Ezen pályázat lehetőséget teremtett további programok szervezésére így ellátogattunk a nyíregyházi Digitális Tudásközpontba és a szerencsi Padma Jóga Kuckó zenei foglalkozására. Valamint többször is városnéző kisvonatozáson vettünk részt, amely során pizzával és fagylalttal kedveskedtünk a gyermeknek.
A pályázat további vállalási között szerepelt, hogy a Csobaji Óvodából 5 fő tanköteleskorú gyermek részt vett élményszerző délelőtti tevékenységeken, így a hátrányos helyzetű gyermekeknek is örömet okozhattunk játékos foglalkozásainkkal. Ezáltal a két intézmény között kölcsönös jó kapcsolat, szakmai tudásmegosztás, kommunikáció valósult meg.
A pályázat zárásaként mindkét tehetségműhely csoportos foglalkozást tartott a szülőkkel közösen, ahol bemutatásra került a műhelyek munkája, a pályázat során beszerzett új eszközök. Az élményszerző délután során a családok interaktív, játékos módon bekapcsolódhattak az innovatív tevékenységekbe, kipróbálhatták az eszközöket. Kellemes délutánt töltöttünk el együtt, nagyon sok pozitív visszajelzést kaptunk a résztvevőktől.
Herczeg Erika - zenei tehetségműhelyt vezető óvodapedagógus
Joó Anita - logikai tehetségműhelyt vezető óvodapedagógus
A Tokaji Gyermekkert Óvoda és Bölcsőde, mint Kedvezményezett, pályázatot nyújtott be a Kulturális és Innovációs Minisztérium, mint Támogató megbízásából a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő Lebonyolító által „Tehetségközelben” – komplex tehetséggondozó programok támogatása címmel kiírt nyílt pályázatra. Pályázatát a Lebonyolító az Elektronikus Pályázatkezelési és Együttműködési Rendszerben (a továbbiakban: EPER) NTP-TEHETSEG-23-0143 számon nyilvántartásba vette.
A pályázat értékelése alapján a Támogató a V/1287-56/2023/TFFO számú, a pályázat nyerteseiről készült nyertes döntési lista alapján 4000000 Ft, azaz négymillió forint vissza nem térítendő támogatás odaítéléséről döntött a Kedvezményezett javára.
A költségvetési támogatás felhasználásának kezdő időpontja: 2023. szeptember 1., véghatárideje pedig: 2024. augusztus 31. (a továbbiakban együtt: a támogatási időszak). A Kedvezményezett a támogatási időszakon belül köteles megvalósítani a szakmai feladatot.
A Kedvezményezett köteles a támogatást a(z) „Robot-Kódoló és Zengő-Bongó kalandok” című elfogadott pályázat megvalósítására fordítani (a továbbiakban együtt: szakmai feladat).
A támogatási célok (támogatott tevékenységek) kormányzati funkció szerinti besorolási száma és a tevékenység megnevezése: 084070 A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése
A Tokaji Óvoda az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából meghirdetett, „A hazai és határon túli óvodai tehetség-kibontakoztató programok támogatása” című, NTP-OTKP-19-0122 pályázati azonosítón nyilvántartásba vett "Észforgató"című pályázatunk 700 0000 Ft összegű támogatásban részesült.
A logikai tehetségműhely foglalkozásai, az átlag feletti intellektuális képességű gyermekek logikai és kombinációs készségének fejlesztését szolgálták.
A memóriafejlesztő, puzzle, kártya és logikai fejtörő játékok színesítették a tevékenységeket, valamint hozzájárultak a gyermekek problémamegoldó, kudarctűrő képességeinek, a kitartásuk, akaraterejük fejlődéséhez.
A pályázat megvalósításával lehetőségünk nyílt a tehetséggondozó rendszerünk eszköztárának bővítésére. Az új eszközök nagy örömet jelentettek a gyermeke számára, változatossá tették a műhelymunkánkat. Ennek köszönhetően bevezettük a digitális játékokat, Okoskockát, Sakkjátszóteret.
Az egyéni bánásmód keretében történő célzott fejlesztés, képességfejlesztés során a gyermekek erős oldalát erősítettük, valamint a gyenge oldalukat fejlesztettük.
A 2020. március 16-án bekövetkezett járványügyi helyzet miatt az elmaradt foglalkozásokat 2020. októberétől- december 31-ig valósítottuk meg, a beadott módosítási kérelmünk elfogadása alapján.
Kedves Szülők!
A Tokaji Óvoda az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából meghirdetett, A Nemzeti Tehetségprogram keretén belül "A hazai és határon túli óvodai tehetség- kibontakoztató programok támogatása" című NTP-OTKP-18-0155 pályázati azonosítón nyilvántartásba vett "Szárnyaló képzelet"című pályázatunk 730 0000 Ft összegű támogatásban részesült.
A 2018/2019-es nevelési évben a „Szivárványország” dráma-színjátszóés a „Varázsceruza” térbeli-vizuálistehetségműhely a nyertes pályázati programot megvalósítva működött. A foglalkozások a pályázati munkaterv ütemezésének megfelelően szeptembertől indultak heti rendszerességgel májusig. Mindkét műhelybe 10-10 gyermek lett beválogatva előzetes megfigyelések és mérés alapján. A tehetségműhelyeket két-két, a tehetséggondozás területén elhivatott, lelkes óvodapedagógus vezette.
A pályázati programunk lényege volt:
A „Szivárványország” színjátszó tehetségműhelyben a csoportépítésen, a komplex személyiségfejlesztésen túl, hangsúlyt fektettek a műhelyvezető óvodapedagógusok az egyéni tehetségek kibontakoztatására is. A célirányos és szakszerű kiválasztást követően, a drámapedagógia módszereivel történt a gyermekek fejlesztése. A foglalkozásokon alkalmazott drámajátékok fejlesztették a gyermekek érzelmi, értelmi, és fizikai képességeit. A bármely területen tehetséges kisgyermekek erősségeikben gazdagodtak a foglalkozások során, gyengeségeik területén pedig fejlődést értek el.A játékok kiválasztása a csoport életkorának, az adott térnek és a csoport létszámának megfelelően történt. A drámajátékok gazdagították a gyermekek önkifejezési formáit, illetve az egyéni és csoportos kreatív folyamatokon keresztül segítették szocializációjukat is. A pályázati támogatásból a gyermekek novemberben, a Paulay Ede Színházban, Árgyélus királyfi és Tündér Ilona című mesejátékot tekintették meg. Az előadás a gyermekek élményszerű tapasztalati úton történő fejlesztését segítette. A látott professzionális színészi játék, a darab irodalmi és zenei értékei a későbbiekben mintául szolgálnak, gazdagítva személyiségüket, tehetségüket és felébreszti bennük a vágyat a színházi kultúra iránt.
A „Varázsceruza” tehetségműhely gazdagító programja a téri-vizuális területen tehetségjegyeket mutató gyermekek differenciált személyiségfejlesztését támogatta többletlehetőségek és tartalmak nyújtásával. A gazdagítás kiemelt területe a vizuális kultúra alkotói-befogadói összetevőinek fejlesztése. A gazdagító tevékenységek hangsúlyos eleme a sokoldalú feldolgozás és a saját élményű tapasztalatszerzés, amely valamennyi intelligenciaterület komplex mozgósítását biztosította. A gyermekek megismerték a képzőművészet különböző technikai eljárásait. Kipróbálási, kísérletezési lehetőségek alkalmával személyes tapasztalatokat szereztek a módszerek és eszközök sokrétű alkalmazásában. A képalkotáshoz és tárgyalkotáshoz szükséges ismereteik bővültek, jártasságok, készségek, kreatív attitűdök formálódtak. Az egyéni és csoportos fejlesztő játékok, tevékenységek hatására a gyenge oldalként jelentkező részképességek, megismerő funkciók (észlelés, figyelem, fogalmi és problémamegoldó gondolkodás) fejlődtek. Az egyéni érdeklődést támogató gyűjtőmunkával és tevékenységekkel a gyermekek ismeretszerzési és önálló tanulás iránti igénye erősödött.
Programunk működésének fontos tartalmi eleme volt a program zárásaként megrendezett óvodai tehetség és nyílt nap szervezése. A „Szivárvány” dráma-színjátszó csoport mesedramatizálással és a műhelyben elsajátított drámajátékokkal mutatkozott be, melyek ráhangoló, feszültségoldó és közösségi játékokat tartalmaztak. A rendezvény központi magját a gyermekek által kedvelt, „A szívtelen csiga” című mese dramatizálása jelentette. A gyermekek jelmezes meseelőadását a zenei és táncos részek is színesítették. A mese bemutatása után kedves gesztusként a könyvjutalom és az oklevelek átadására került sor. A „Varázsceruza” térbeli-vizuális tehetségműhelyben tevékenykedő gyermekek alkotásai kiállításra kerültek az óvodai és a Tokaji Tehetségsegítő Tanács által szervezett tehetségnapon.
2014 © Tokaji Óvoda. Minden jog fenntartva!